A A A K K K
для людей із порушенням зору
Лісовогринівецька громада
Хмельницька область, Хмельницький район

#ШахрайГудбай

Дата: 28.03.2023 09:42
Кількість переглядів: 134

Розповідаємо найпоширеніші види шахрайства та як від них вберегтися

Захистіть свій смартфон:

  • встановіть пароль на вхід / використовуйте біометричні дані для входу;
  • налаштуйте сповіщення на заблокованому екрані у такий спосіб, щоб ховати їхній конфіденційний вміст;
  • змініть заводський PIN-код до SIM-картки на стійкий (8-значний);
  • використовуйте лише ліцензійні програми, мобільні застосунки та систематично їх оновлюйте.

 

Захистіть свої акаунти двічі:

1. Створіть складний пароль до електронної пошти, соціальних мереж та інтернет-банкінгу.

Складний пароль може містити:

  • 8 і більше символів,
  • Великі та малі літери,
  • Цифри та спеціальні знаки/символи.

 

Створюйте унікальний пароль для кожного інтернет-банкінгу, електронної пошти, соціальних мереж тощо.

 

Під час створення паролю не використовуйте:

  • особисту персональну інформацію (дата народження, адреса, номер телефону тощо);
  • загальновідомі комбінації паролів (наприклад, Qwerty12, Password123456, Admin1234 та подібні);
  • послідовне/зворотнє написання символів або цифр.

 

2. Встановіть багатофакторну автентифікацію, де це можливо.

Багатофакторна автентифікація – це коли для входу до акаунту, крім логіна та пароля, потрібно ввести код підтвердження, що приходить на смартфон, електронну скриньку або відповідний додаток. Налаштування багатофакторної автентифікації на прикладі Instagram за посиланням.

 

Шахраї можуть створювати дублікати загальнодоступних мереж Wi-Fi та перебуваючи в одній мережі з Вами перехоплювати дані банківських карток, паролі та повідомлення.

 

Надавайте перевагу інтернету від мобільного оператора перед загальнодоступною мережею Wi-Fi

 

  1. Забороніть виявлення свого смартфону іншими користувачами мережі.
  2. Вимкніть опцію автоматичного підключення до загальнодоступної мережі Wi-Fi.
  3. Не здійснюйте банківські операції, коли підключені до загальнодоступної мережі Wi-Fi.
  4. Не використовуйте мережі Wi-Fi, що просять авторизуватися за номером телефону, електронною поштою або через соцмережі.

 

Платіжна безпека: основні поради

Надійно зберігайте та не розголошуйте свій PIN-код!

 

Змінюйте PIN-код до картки

  • регулярно: 1 раз на 3 місяці,
  • ситуативно: якщо виникла підозра, що ще хтось його може знати.

Не розголошуйте всі реквізити платіжної картки та контролюйте рух коштів на рахунку

 

16-значний номер карти – єдине, що ви можете повідомити за телефоном.

 

  • Тримайте в секреті три цифри на звороті картки, коди (одноразові паролі) банків та мобільних операторів.
  • Підключіть SMS-інформування стосовно операцій з платіжною карткою.
  • Встановіть індивідуальні ліміти на операції з вашою платіжною карткою.
  • Використовуйте віртуальну картку для розрахунків в Інтернет. Перераховуйте необхідну суму з основної картки на віртуальну перед здійсненням покупки.

 

Якщо ви випадково розкрили дані платіжної картки на підозрілому сайті – негайно телефонуйте до банку за номером, вказаним на звороті картки.

Якщо ви стали жертвою шахраїв – напишіть заяву до Кіберполіції за цим посиланням, або повідомте про ваш випадок за телефоном – 0 800 505 170.

Купуйте онлайн на перевірених сайтах

 

Перевіряйте сайти за допомогою:

  • сервісу "STOP FRAUD" Кіберполіції;
  • сервісу "Black List" Асоціації "ЄМА"

 

Також ви можете перевіряти відгуки щодо надійних сайтів, продавців та віртуальних магазинів через пошукові системи.

 

Захистіть телефонний номер, який привязаний до банківського рахунку

 

Не використовуйте номер телефону, який прив’язаний до вашого банківського рахунку в соцмережах, оголошеннях та для контактів з контрагентами/клієнтами.

Встановіть PIN-код на SIM-картку зі складним 8-значним паролем та пароль блокування екрана телефону.

 

Скімінг

Скімінг – це такий вид шахрайства, коли шахраї копіюють інформацію з платіжної картки за допомогою спеціальних пристроїв, які встановлюють на банкомат.
Надалі це дозволяє їм виготовити дублікат платіжної картки та вкрасти гроші з рахунку власника картки.

 

Як шахраї роблять копію даних з платіжної картки?

 

Встановлюють спеціальний пристрій в картоприймач банкомату.

 

Як виглядає такий шахрайський пристрій?

Це може бути:

  • тонка пластинка, яка вставляється всередину картоприймача або
  • накладка, що кріпиться на картрідер банкомата.

Але копії даних з платіжної картки шахраю не достатньо, потрібен ще і PIN-код.

 

Щоб вкрасти PIN-код шахраї використовують:

  • мікрокамеру, для того щоб на відео побачити, який PIN-код буде вводити жертва;
  • накладну клавіатуру для зчитування PIN-коду. Її шахраї використовують рідше, оскільки мікрокамера набагато дешевша та непомітніша. 

Як вберегтися від скімінгу?
 

  • Порівнювати зовнішній вигляд банкомату з його екранною заставкою.
  • Прикривати клавіатуру під час введення PIN-коду.
    У такій спосіб, щоб його неможливо було підгледіти за допомогою мікровідеокамери.
  • Підключити послугу інформування про операції з використанням картки. 
    Це дозволить вчасно заблокувати картку, у разі шахрайських операцій з вашим рахунком.
  • Встановити індивідуальні ліміти на зняття готівки, які відповідають саме вашій платіжній поведінці.
    Шахраю не вдасться всю суму зняти одразу, у вас з’явиться час заблокувати свою картку.
  • Надавати перевагу платіжним карткам з чіпом, у яких складніший алгоритм захисту на відміну від карток з магнітною смугою.

Що робити, якщо ви скористувалися банкоматом, а вже потім помітили сторонній пристрій?
 

  • Негайно поміняйте PIN-код до картки, але не в цьому банкоматі, де ви помітили сторонній пристрій або заблокуйте картку.
  • Повідомте банк про банкомат, на якому встановлені сторонні пристрої, за номером телефону, що вказаний на банкоматі.

Телефонне шахрайство

 

Телефонне шахрайство – це вид шахрайства, коли шахрай телефонує і переконує жертву повідомити особисту, фінансову чи конфіденційну інформацію або переказати гроші.

 

Що потрібно шахраю?

 

  • Реквізити платіжної картки
  • Паролі, коди банків та мобільних операторів
  • Кодові слова
  • Зняти ліміти з картки жертви
  • Або переконати жертву здійснити переказ коштів на свою користь.

Шахрай може назватися будь-ким!

 

  • Працівником банку
  • Працівником НБУ, Пенсійного фонду, Фіскальної служби
  • Працівником поліції
  • Працівником комунальних служб
  • Працівником мобільного оператора
  • Покупцем вашого товару тощо.

Що робити?

 

Припинити розмову, якщо...

  • запитують термін дії картки, тризначний номер на звороті картки, паролі, коди банків та мобільних операторів;
  • обіцяють легкі гроші (несподіваний виграш);
  • керують в телефонній розмові вашими діями (направляють до терміналу чи банкомату);
  • просять сфотографувати та переслати/надати фото платіжної картки;
  • лякають, що ваша картка заблокована, а злочинці зламали рахунок;
  • просять перейти за посиланням та зазначити всі персональні дані та реквізити платіжної картки.

 

Випадково повідомили шахраю реквізити картки та паролі?

 

  • Негайно заблокуйте картку 

(Телефонуйте на гарячу лінію банку, вказану на звороті картки або через інтернет-банкінг)

  • Зверніться до Кіберполіції онлайн 

(за посиланням ticket.cyberpolice.gov.ua)

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь